Σύνδρομο Asperger: απλή διαταραχή ή αυτισμός;
Το σύνδρομο Asperger υπάγεται στην κατηγορία των
Διάχυτων Αναπτυξιακών Διαταραχών. Όπως αρκετοί υποστηρίζουν, πρόκειται
για μια ήπια μορφή αυτισμού. Η νοημοσύνη αυτών των παιδιών είναι
φυσιολογική και άνω, με καλύτερη πρόγνωση στο λεκτικό κομμάτι απ' ότι
στο πρακτικό.
Τα κυριότερα χαρακτηριστικά είναι:
1) Έλλειψη ικανότητας επικοινωνίας και ανάπτυξης διαπροσωπικών σχέσεων. Παρ'όλο που τα παιδιά αυτά χρησιμοποιούν ανεπτυγμένο λεξιλόγιο και προσεγγίζουν τους άλλους (με έναν ιδιόρρυθμο τρόπο που συχνά γίνεται παρεξηγήσιμος), δεν λαμβάνουν υπόψη τις εκφράσεις προσώπου, το μεταφορικό λόγο, το χιούμορ και τις χειρονομίες-κινήσεις των συνομιλητών τους, διότι δεν τις κατανοούν.
2) Μονότονη ομιλία. Δεν υπάρχει μελωδικότητα και δεν χρησιμοποιούν εναλλαγές στη χροιά τους. Συχνά μιλούν δυνατά.
3) Προσκόλληση σε ίδια μοτίβα. Η ενασχόληση τους με συγκεκριμένα αντικείμενα είναι συχνό φαινόμενο. Για παράδειγμα, μπορεί να ενδιαφέρονται για τους δεινόσαυρους ή για τους χάρτες και να ασχόλουνται μόνο με αυτό. Να μιλάνε γι'αυτό, να αναζητούν πληροφορίες μόνο γι' αυτό κ.ο.κ.
4) Αισθητηριακές διαταραχές. Ενοχλούνται από δυνατούς ήχους, φώτα, υφές τροφών ή από αγγίγματα (π.χ. μια αγκαλιά), με αποτέλεσμα να υιοθετούν ασυνήθιστες συμπεριφορές (κλείνουν τα αυτιά τους, κουνάνε περιέργα τα χέρια τους, φωνάζουν χωρίς λόγο κτλ). Αυτή η συμπεριφορά δεν οφείλεται σε λάθος διαπαιδαγώγηση από τους γονείς, αλλά είναι αποτέλεσμα νευρολογικής δυσλειτουργίας.
5) Δυσκολίες στο συντονισμό κινήσεων, πχ. πέταγμα-πιάσιμο μπάλας, δέσιμο κορδονιών, ισορροπία κ.ά
6) Σχολικός εκφοβισμός;;; Λόγω της κοινωνικής αδεξιότητας τους γίνονται αντικείμενο κοροϊδίας και δέχονται επιθετική συμπεριφορά από τα άλλα παιδιά. Συνήθως παίζουν μόνα τους στα διαλείμματα.
Η διάγνωση του συνδρόμου Asperger είναι μια δύσκολη υπόθεση. Γι'αυτό γίνεται από μια ομάδα ειδικών επιστημόνων, που αποτελείται από παιδοψυχίατρο, λογοθεραπευτή και ψυχολόγο.
1) Έλλειψη ικανότητας επικοινωνίας και ανάπτυξης διαπροσωπικών σχέσεων. Παρ'όλο που τα παιδιά αυτά χρησιμοποιούν ανεπτυγμένο λεξιλόγιο και προσεγγίζουν τους άλλους (με έναν ιδιόρρυθμο τρόπο που συχνά γίνεται παρεξηγήσιμος), δεν λαμβάνουν υπόψη τις εκφράσεις προσώπου, το μεταφορικό λόγο, το χιούμορ και τις χειρονομίες-κινήσεις των συνομιλητών τους, διότι δεν τις κατανοούν.
2) Μονότονη ομιλία. Δεν υπάρχει μελωδικότητα και δεν χρησιμοποιούν εναλλαγές στη χροιά τους. Συχνά μιλούν δυνατά.
3) Προσκόλληση σε ίδια μοτίβα. Η ενασχόληση τους με συγκεκριμένα αντικείμενα είναι συχνό φαινόμενο. Για παράδειγμα, μπορεί να ενδιαφέρονται για τους δεινόσαυρους ή για τους χάρτες και να ασχόλουνται μόνο με αυτό. Να μιλάνε γι'αυτό, να αναζητούν πληροφορίες μόνο γι' αυτό κ.ο.κ.
4) Αισθητηριακές διαταραχές. Ενοχλούνται από δυνατούς ήχους, φώτα, υφές τροφών ή από αγγίγματα (π.χ. μια αγκαλιά), με αποτέλεσμα να υιοθετούν ασυνήθιστες συμπεριφορές (κλείνουν τα αυτιά τους, κουνάνε περιέργα τα χέρια τους, φωνάζουν χωρίς λόγο κτλ). Αυτή η συμπεριφορά δεν οφείλεται σε λάθος διαπαιδαγώγηση από τους γονείς, αλλά είναι αποτέλεσμα νευρολογικής δυσλειτουργίας.
5) Δυσκολίες στο συντονισμό κινήσεων, πχ. πέταγμα-πιάσιμο μπάλας, δέσιμο κορδονιών, ισορροπία κ.ά
6) Σχολικός εκφοβισμός;;; Λόγω της κοινωνικής αδεξιότητας τους γίνονται αντικείμενο κοροϊδίας και δέχονται επιθετική συμπεριφορά από τα άλλα παιδιά. Συνήθως παίζουν μόνα τους στα διαλείμματα.
Η διάγνωση του συνδρόμου Asperger είναι μια δύσκολη υπόθεση. Γι'αυτό γίνεται από μια ομάδα ειδικών επιστημόνων, που αποτελείται από παιδοψυχίατρο, λογοθεραπευτή και ψυχολόγο.
πρώτη δημοσίευση: http://www.mother.gr/displayarticle.asp?articleId=2629
Ειρήνη Γιαμούκη
Λογοθεραπεύτρια
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου