«Ταξιδεύοντας αεροπορικώς με παιδιά με αναπτυξιακές διαταραχές ή/και διαταραχές συμπεριφοράς»



Το ταξίδι με παιδιά δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, κυρίως όταν πρόκειται για παιδιά που είναι επιφυλακτικά σε κάθε αλλαγή, επειδή θα πρέπει να ξεφύγουν από την καθημερινή τους ρουτίνα και να εκτεθούν σε καινούριες και άγνωστες εμπειρίες. Η πιο ασφαλής λύση για παιδιά που εκδηλώνουν έντονο άγχος ή αισθητηριακές διαταραχές, θα ήταν να μην απομακρύνονται πολύ από το σπίτι προκειμένου να αποφεύγονται οι απρόβλεπτες αντιδράσεις και οι συναισθηματικές εντάσεις. Ωστόσο ένα παιδί οποιαδήποτε δυσκολία κι αν αντιμετωπίζει, εξακολουθεί να είναι παιδί και τα ταξίδια παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο τόσο στην ανάπτυξη του, όσο και στη ψυχική υγεία των γονέων (KochJones, 2018). Η προσεκτική προετοιμασία για ένα παιδί με αναπτυξιακή ή άλλου είδους διαταραχή συμπεριφοράς είναι απαραίτητη για ένα επιτυχημένο αεροπορικό ταξίδι.


Χρήσιμες ταξιδιωτικές συμβουλές

Οι γονείς και οι θεραπευτές έχουν βρει τρόπους βελτίωσης των επιπτώσεων του ταξιδιού σε προβλήματα υγείας συμπεριφοράς παρά την έλλειψη επίσημων οδηγιών. Αν το παιδί  χρειάζεται ειδικές διευκολύνσεις προκειμένου να απολαύσει την εμπειρία του ταξιδιού, μην διστάσετε να τις ζητήσετε.

 

Πριν το ταξίδι

• Σχεδιάστε τις διακοπές σας λαμβάνοντας υπόψη τις λιγότερο τουριστικές εποχές του χρόνου που οι προορισμοί είναι πιο εύκολα προσβάσιμοι και πιο ήσυχοι. Η πολυκοσμία και η πολύωρη αναμονή μπορεί να προκαλέσει ανησυχία και ένταση στα παιδιά. 
• Κατά την κράτηση της πτήσης σας, επιβεβαιώστε ότι εσείς και το παιδί σας έχετε διπλανά καθίσματα. 
• Εξασφαλίστε μια λίστα φαρμάκων και της υγείας του παιδιού σας υπογεγραμμένη από το γιατρό του και μάθετε πού βρίσκονται οι εγκαταστάσεις ιατρικής περίθαλψης που μπορούν να φροντίσουν το παιδί σας σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης.
• Κάποια αεροδρόμια παρέχουν «ψεύτικο» έλεγχο για τα παιδιά με αυτισμό ώστε να εξοικειωθούν με τη διαδικασία πριν φτάσει η μέρα της αποχώρησης.
• Είναι πολύ σημαντικό να πείτε στο παιδί σας τι πρέπει να περιμένει από το επικείμενο ταξίδι σας. Τι είδους νέες εμπειρίες πρόκειται να ζήσει, σε τι θα διαφέρει από την καθημερινότητά του στο σπίτι, τι είναι πιθανό να το δυσκολέψει. Ακόμη, είναι καλό να του γίνει σαφές ότι οι γονείς του θα είναι συνέχεια μαζί του και ότι θα κάνει πράγματα που τον διασκεδάζουν, έτσι ώστε να ανυπομονεί γι’ αυτά (Yonkman et al., 2013).
• Εναλλακτικά, θα μπορούσατε να γράψετε μία ιστορία για το ταξίδι που πρόκειται να κάνετε, στην οποία κεντρικός χαρακτήρας θα είναι το παιδί. Η Carol Gray, σύμβουλος αυτισμού, έχει αναπτύξει μία διαδραστική μέθοδο που ονομάζεται «Κοινωνικές Ιστορίες» (Social StoriesTM) και αποτελεί έναν ευχάριστο τρόπο προετοιμασίας των παιδιών για διάφορες κοινωνικές καταστάσεις. Οι ιστορίες, που είναι γραμμένες από την οπτική γωνία των παιδιών, μέσα από αφηγήσεις, φωτογραφίες και ζωγραφιές, εμπλέκουν το παιδί σε μία διαδικασία που το προετοιμάζουν για διάφορες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και το βοηθάνε να επιλέγει τον κατάλληλο τρόπο αντίδρασης σε κάθε περίσταση. 
• Πολλές επιχειρήσεις διαθέτουν ειδικές παροχές που μπορεί να σας διευκολύνουν πολύ, αλλά ίσως δεν διαφημίζονται αρκετά. Είναι καλό να έχετε μαζί σας τα σχετικά έγγραφα, σε περίπτωση που σας ζητηθούν. Με λίγη παραπάνω προσπάθεια εκ των προτέρων, καθώς και με λίγη επίμονη μπορείτε να προσφέρετε πολλές παραπάνω δυνατότητες στο παιδί σας (Childming Org., no date).

 

Στο αεροδρόμιο

• Σε δημόσιους χώρους, είναι καλό να εντοπίζετε την πλησιέστερη έξοδο και να έχετε ένα σχέδιο για έκτακτη αποχώρηση σε περίπτωση που χρειαστεί. Βρείτε το πλησιέστερο ήσυχο σημείο, όπου θα μπορείτε να πάτε με το παιδί σας για να ηρεμήσει. 
• Συζητήστε με το παιδί σας για να το προετοιμάσετε για πολλά πράγματα που θα μπορούσαν να συμβούν. Μιλήστε με διαφορετικά σενάρια όπως «Θα περάσετε από το ξεχωριστό χώρο ασφαλείας και θα έρθω πίσω σας» (CSHCN ORG., no date).
• Αν το παιδί σας συνηθίζει να απομακρύνεται χωρίς να σας το λέει, ένα βραχιόλι - ταυτότητα μπορεί να σας καθησυχάσει λίγο. Επίσης, τα ρούχα με έντονα και φωτεινά χρώματα θα σας διευκολύνουν στο να το εντοπίζετε και να το προσέχετε.
• Συσκευάστε φάρμακα σε διαφανείς πλαστικές σακούλες, ώστε οι ελεγκτές να μπορούν να τα δουν καθαρά.
• Ζητήστε τα ακουστικά ακύρωσης θορύβου όπου μπορούν να προσφέρουν την απαραίτητη ανακούφιση από το φράγμα των θορύβων που βιώνουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού (KohlBarnett, 2019). 

 

Γενικότερα, προσπαθήστε να προβλέψετε ποιες καταστάσεις μπορεί να δυσκολέψουν το παιδί. Σε ταξίδια με αεροπλάνο, καλό είναι να έχετε πολλές δραστηριότητες ώστε να απασχοληθεί (παιχνίδια, βιβλία, μπλοκ ζωγραφικής, ταινίες, tablet). Με τον ίδιο τρόπο, οι «Κοινωνικές Ιστορίες» μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως προετοιμασία για κάθε περίσταση που μπορεί να βρεθεί το παιδί (χρήση δημόσιας τουαλέτας, αναμονή για check in, παράδοση βαλίτσας κ.ά.). Ο πρόσφατος πολλαπλασιασμός δραστηριοτήτων και προορισμών «φιλικών προς τον αυτισμό» υποδηλώνει ότι υπάρχει μια ανεκπλήρωτη ταξιδιωτική ανάγκη για παιδιά με συμπεριφορά και αναπτυξιακές διαταραχές.


Απόσπασμα εργασίας από το μεταπτυχιακό στην Αποκατάσταση (MSc Rehabilitation)

Ειρήνη Γιαμούκη Λογοθεραπεύτρια 


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

• ADHD CDC. Data & statistics (2018) Cent Dis Control Prev https://www.cdc.gov/ncbddd/adhd/data.html, Accessed date: 28 August 2018. 
• Barik, A. L., Purwaningtyas, R. A., & Astuti, D. (2019). The Effectiveness of Traditional Media (Leaflet and Poster) to Promote Health in a Community Setting in the Digital Era: A Systematic Review.Jurnal Ners, 14(3si), 76-80. doi:http://dx.doi.org/10.20473/jn.v14i3(si).16988
• Borrell-Carrió F, Suchman AL, Epstein RM: The biopsychosocial model 25 years later: principles, practice, and scientific inquiry. Ann Fam Med2004;2:576-582.
• DM WICKE, RE LORGE, RJ COPPIN, KP JONES(1994). The Effectiveness of Waiting Room Notice-Boards as a Vehicle for Health Education, Family Practice, Volume 11, Issue 3, September 1994, Pages 292–295, https://doi.org/10.1093/fampra/11.3.292
• Elliot S. N., Kratochwill T. R., Littlefield Cook J., Travers J. F. (2008). Educational Psychology. Effective Teaching, Effective Learning. Αthens, Gutenberg. [in Greek] 
• Fox N. A., Henderson H. H., Rubin K., Calkins S. D., & Schmidt L. A. (2001). Continuity and discontinuity of behavioral inhibition and exuberance: Psychophysiological and behavioral influences across the first four years of life. Child Development, 72, pp. 1–21. 
• Heward, W. (2011).Παιδιά με ειδικές ανάγκες, Μια εισαγωγή στην Ειδική Εκπαίδευση, Δαβάζογλου, Α.,& Κόκκινος, Κ.,(επιμ.)Αθήνα: τόπος
• Janell Yonkman, Bryanna Lawler, Judith Talty, Joseph O’Neil, Marilyn Bull (2013) Safely Transporting Children With Autism Spectrum Disorder: Evaluation and Intervention. Am J Occup Ther 2013;67(6):711–716. https://doi.org/10.5014/ajot.2013.008250
• Koch, Kendra & Jones, Barbara. (2018). Supporting Parent Caregivers of Children with Life-Limiting Illness. Children. 5. 85. 10.3390/children5070085.
• Kohl, S. E., & Barnett, E. D. (2019). What do we know about travel for children with special health care needs? A review of the literature. Travel Medicine and Infectious Disease, 101438.doi:10.1016/j.tmaid.2019.06.009 
• Lai, M.-C., Lombardo, M. V., & Baron-Cohen, S. (2014). Autism. The Lancet, 383(9920), 896–910. doi:10.1016/s0140-6736(13)61539-1 
• Protheroe, J., Estacio, E. V., & Saidy-Khan, S. (2015). Patient information materials in general practices and promotion of health literacy: an observational study of their effectiveness. British Journal of General Practice, 65(632), e192–e197.doi:10.3399/bjgp15x684013 
• Redman, S and Paul, CL. (1997). A review of the effectiveness of print material in changing health- related knowledge, attitudes and behaviour [online].  Health Promotion Journal of Australia: Official Journal of Australian Association of Health Promotion Professionals, Vol. 7, No. 2, 1997 Aug: 91-9.

Availability:<https://search.informit.com.au/documentSummary;dn=460576451364342;res=IELAPA> ISSN: 1036-1073. [cited 13 May 20].

• Samara, Elli & Ioannidi, Vasiliki. (2019). The use of leisure time as a structured pedagogical intervention to prevent and mitigate behavioral problems. A case presentation from the point of view of informal learning and education.. 4. 1-10. 10.5281/zenodo.2625748.
• Xu G, Strathearn L, Liu B, Bao W. (2014-2016) Prevalence of autism spectrum disorder among US children and adolescents. J Am Med Assoc 2018;319:81–2. https://doi.org/10.1001/jama.2017.17812
• Zakrzewska, J. (2003). The impact of patient information leaflets. Br Dent J 194, 675 https://doi.org/10.1038/sj.bdj.4810281
• https://www.onassis.org/el/whats-on/boarding-pass-autism

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις